Fieda Peace.......


weLcOme to my bLOg yeahhh !! ^_^

Me & Sister

Me & Sister

Thursday 3 January 2013

Boyz 3 Vs Alisya Bab 44 & 45

BAB 44

Dato Tengku Suhaimi melemparkan gambar baru yang di terimanya. Kali ini kelibat anak sulungnya juga ada. Dia harus berfikir jalan untuk memisahkan terus mereka berdua itu sebelum keadaan menjadi semakin payah.
“Pengurus Kamil,” panggil Dato Tengku Suhaimi.
“Ye Pengarah,” sahut Pengurus Kamil sambil memandang wajah di hadapannya.
“Kamu dah telefon dengan wakil Rahim Holding mengenai perjumpaan kali ni?” soal Dato Tengku Suhaimi tegas.
“Dah Pengarah dan mereka akan setkan hujung minggu ni juga.” Dato Tengku Suhaimi sudah mengangguk kepalanya dan tersenyum senang.
“Pastikan perjumpaan kali ini tiada masalah. Kau tahu akibatnya kan?” tegas Dato Tengku Suhaimi berbicara.
“Baik Pengarah segalanya akan berjalan lancar,” jelas Pengurus Kamil.
“Suruh Natrah pulang ke sini secepat mungkin,” arah Dato Tengku Suhaimi.
“Jalankan strategi kita yang kedua ni,” arah Dato Tengku Suhaimi dan Pengurus Kamil mengangguk dan terus keluar.
“Kau degil lihatlah apa yang bakal berlaku atas kedegilan kau,” Dato Tengku Suhaimi sudah ketawa kecil.
Rasanya dirinya perlu melaksanakan stategi yang seterusnya dengan serentak supaya perempuan itu berambus dari hidup anaknya serta merta.

…………………………………………………
Tan Sri Kamarul yang di pejabatnya sibuk meneliti fail-fail di hadapannya dengan khusyuk. Kesibukannya terhenti bila Pengurus Sufian muncul dan menyerahkan sesuatu kepada dirinya.
“Ni orang-orang yang rapat dengan Cik Muda,” Tan Sri Kamarul melihat gambar-gambar yang di terima dengan anggukan.
“Nampaknya dia dah ada ramai kawan. Siapa mereka yang kelihatan sentiasa bersama anak saya ni?” soal Tan Sri Kamarul.
“Yang perempuan tu bernama Camelia dan merupakan kawan sekelas dengan Cik Muda. Hubungan mereka amat akrab sekali. Nampakanya macam kawan yang boleh di percayai.” Tan Sri Kamarul tersenyum melihat wajah gembira anaknya.
“Yang lelaki ni semua adalah senior Cik Muda dari group Boyz 3. Lelaki yang sentiasa bersama dengan Cik Muda ni adalah Tengku Adryan bin Tengku Suhaimi. Rasanya mereka mempunyai hubungan yang melebihi dari senior dan sahabat,” jelas Pengurus Sufian.
“Maksud kamu hubungan cinta?” Tan Sri Kamarul sudah ketawa senang dan Pengurus Sufian mengangguk kepalanya.
“Tan Sri… Tengku Adryan ni anak kepada Dato Tengku Suhaimi yang nak menjalankan kerjasama dengan kita. Cik Muda pun pernah tanya pasal Dato Tengku Suhaimi dekat Tan Sri,” jelas Pengurus Sufian.
“Tak apa….. biarkan dulu kalau hubungan mereka ni kalau serius rasanya tiada masalah kita nak bergabung sekali dengan syarikat Iskandar Holding tu,” Tan Sri Kamarul sudah tersenyum memandang wajah gembira milik anaknya.
“Erm yang sorang tu adalah Muhd Danial bin Hashim, keluarga menguruskan syarikat guaman yang agak besar.Kedua ibu bapa telah meninggal dan nenek beliau yang menguruskan. Nenek beliau bernama Dato Halimaton. Last sekali Fakhry bin Dato Jailni, keluarga beliau menguruskan hotel yang besar-besar dan memasuki pasaran antarabangsa.” Panjang lebar penerangan dari Pengurus Sufian.
“Macam mana dengan group Tuan Syed?” soal Tan Sri Kamarul pula.
“Pihak mereka ada menyerang Cik Muda di seven eleven hari tu tapi berjaya di halang oleh Cik Muda sendiri kemudian pengawal datang membantu. Yang menjadi tanda tanya pihak sana sudah mendiamkan diri,” jelas Pengurus Sufian.
“Rasannya mereka sedang membuat agenda yang kita tak jangka. Ketatkan kawalan Alisya tanpa anak saya tahu,” tegas arahan yang di berikan. Pengurus Sufian mengangguk kepalanya tanda faham atas arahan yang di berikan.
“Sentiasa perhatikan anak saya, kamu ada berjumpa Pengurus Anas dan bertanya kalau ada masalah?” soal Tan Sri Kamarul lagi.
“Dah Tan Sri dan nampaknya kehidupan Cik Muda berjalan dengan lancar.”
“Rasanya anak saya sedang bergembira sekarang ni.”
“Nampaknya begitulah Tan Sri.”
“Eah keluarga angkat anak saya tiada masalahkan?” soal Tan Sri Kamarul pula.
“Rasanya tiada masalah buat masa sekarang.”
“Baiklah kamu boleh keluar dulu.” Arah Tan Sri Kamarul.





BAB 45


Alisya sampai di rumah keluarga angkatnya dengan tangan yang penuh berisi barang. Senyuman mekar di bibirnya, terasa rindu pula dengan keluarganya ini.
“Pengurus Anas banyak sangat pula barang kita beli ni eak?” soal Alisya dan Pengurus Anas hanya tersenyum.
“Dah lama tak balik pula,” Alisya lantas mahu masuk ke rumah tapi terhenti bila perbualan keluarga menerjah telinganya.
“Tak apalah Raihan bukan rezeki kamu dekat syarikat tu nampaknya. Kamu cari jelah kerja di tempat baru,” suara Hasnah menerjah telinganya.
“Yelah mak, kenapalah syarikat tu berhentikan Raihan tiba-tiba je. Sebelum ni tiada masalah yang timbul pun,” suara abanganya pula menjawab. Alisya sudah mengerutkan dahinya pelik.
“Mak… ayah tu pula tengok macam sedih je kena berhenti kerja,” luah Raihan lagi.
“Tak apalah mungkin ada kebaikan lagipun ayah kamu tu boleh rehat awal.”
“Apalah masalah yang muncul ni mak. Semua berlaku serentak, Raihan di berhentikan kerja begitu juga ayah dalam masa yang sama,” rungut Raihan.
Alisya lantas memandang Pengurus Anas di belakangnya dengan wajah hairan plus pelik sikit. Selepas mengambil nafas baru dirinya melangkah masuk.
“Mak.. abang,” panggil Alisya. Kedua wajah di hadapannya kelihatan terkejut melihta kehadiran tapi bertukar senyuman gembira.
“Ayah mana?” soal Alisya.
“Ayah kamu keluar ambil angin katanya,” balas Hasnah.
“Ni hah barang Alisya beli untuk semua,” Alisya lantas meletakkan beg plastik yang penuh di tangannya dan juga tangan Pengurus Anas.
“Ya Allah membazir saja kamu ni Alisya,” Hasnah menepuk bahu anak perempuannya itu.
“Mana ada ni semua barang keperluan tak ada bazirnya taw,” Alisya lantas tersenyum manis.
“Mak dengan abang sihat tak?” soal Alisya dan mereka mengangguk kepala menjawab soalan dari Alisya.
“Alisya dengar perbualan mak dengan abang tadi. Bro relax taw… mesti abang dapat cari kerja lain punya. Adik yakin dengan abang.”
“Terima kasih dik… ni balik hujung minggu ni kenapa?” soal Raihan pula.
“Ala abang ni macam tak bagi adik balik je…….. rindulah dekat masakan mak.” Alisya menyandar manja di bahu Hasnah.
“Cis balik nak bermanja rupanya, dasar kanak-kanak ribena,” sakat Raihan dan Alisya hanya menjelir lidah sahaja.
Alisya kemudian membantu maknya memasak. Alisya memandang wajah abangnya yang tersenyum tapi tidak menghilangkan wajah kecewanya. Alisya mengeluh panjang, tengah hari itu Alisya makan bersama keluarga angkatnya bila ayah sudah balik dari keluar ambil angin. Pengurus Anas di paksa untuk makan bersama.

…………………………………………

Hampir sebulan berlalu dan Alisya meminta Pengurus Anas untuk mendapatkan info terbaru mengenai abanganya itu Jawapan hampa di berikan bila abangnya masih tidak bekerja.
Alisya menggigit bibir memikirkan sebab utama atas segalanya. Alisya lantas menelefon Pengurus Anas untuk mengambil dirinya di kolej. Alisya hanya menanti di bangku sambil otaknya sibuk berfikir.
“Cik Muda kita dah boleh gerak sekarang.” Alisya lantas memandang wajah Pengurus Anas yang tegak berdiri di sisinya.
“Pengurus Anas boleh duduk dulu. Ada beberapa perkara yang bermain di fikiran saya sekarang ni,” pinta Alisya dan lelaki itu lantas duduk di sisi Alisya.
“Ada apa Cik Muda?” soal Pengurus Anas.
“Adakah sebab utama abang saya tak dapat kerja ada kena mengena dengan hubungan saya dan Adryan?” soal Alisya sambil memandang wajah Pengurus Anas.
“Naluri saya kuat mengatakan ini semua agenda dari Dato tu. Entah kenapa saya berperasangka buruk tapi itulah yang bermain di minda saya sekarang ni,” Alisya kembali menyambung dan mengeluh kecil.
“Dari hasil siasatan saya, ada sedikit campur tangan sehingga Encik Raihan tak dapat kerja. Tetapi siapa orang tu masih tidak di dapati,” Pengurus Anas mula memberitahu.
“Saya dah agak dah lagi pun siapa yang nak hancurkan hidup saya kecuali Dato Tengku Suhaimi tu,” Alisya sudah meraup muka kesal.
“Kenapa dia nak babitkan keluarga saya. Patutnya dia hanya buat dekat saya je,” Alisya sudah merintih kesal.
Alisya lantas berdiri tegak bila mendapat satu idea yang bernas. Pengurus Anas juga lantas berdiri.
“Pengurus Anas saya nak jumpa papa,” Alisya segera memberitahu.
“Tan Sri sekarang berada di office.”
“Tak apa bawa je saya jumpa papa.”
Lantas mereka bergerak untuk ke Damaisutera Cooperation. Alisya hanya tersenyum dan mengangguk kepalanya. Rasanya keputusan ni memang paling sesuai dengan keadaan yang tengah tak stabil ni.
Alisya lantas menaiki lif dan Pengurus Anas menekan anak butang yang bernombor 16. Alisya hanya menanti dengan sabar untuk sampai ke atas.
“Satu bangunan ni milik syarikat papa ke?” soal Alisya.
“Ya Cik Muda,” Alisya yang mendapat jawapan hanya mengangguk kepalanya sahaja.
“Dengar kata papa ada syarikat dekat Australia dan US?” soal Alisya lagi dan menerima anggukan dari Pengurus Anas.
“Ya Cik Muda, Tan Sri mempunyai beberapa syarikat di negara luar selain Australia dan US,” penerangan Pengurus Anas membuatkan mulut Alisya melongo.
“Habis siap yang uruskan syarikat papa dekat luar negara?” soal Alisya lagi.
“Beberapa orang kepercayaan Tan Sri,” jelas Pengrus Anas.
“ Oh I se,” Alisya mengangguk kepala sambil jauh berfikir. Ini bermaksud papanya mesti terlalu sibuk mana nak uruskan syarikat dalam negara lain ni dengan luar negara pula.
“Kita dah sampai Cik Muda.”
Alisya lantas melangkah keluar dan mengikuti langkah Pengurus Anas. Alisya nampak satu pintu yang ada nama papanya dan Alisya hanya tersenyum kecil.
“Tan Sri ada?” soal Pengurus Anas.
“Tan Sri masih belum keluar dari bilik mesyuarat lagi,” jelas wanita yang berumur 30 an itu.
“Kita masuk dululah Pengurus Anas boleh buat surprise sekali,” Alisya memberi cadangan dan menerima anggukan dari Pengurus Anas.
Baru je Alisya nak buka pintu nak masuk dirinya di halang oleh setiausaha papanya.
“Maaf cik… Tan Sri tiada jadi tak boleh masuk sebarangan.” Alisya yang mendengar sudah tersenyum. Alisya lantas menahan Pengurus Anas untuk memberitahu setiausaha itu tentang dirinya.
“Oww ye ke tak apa saya tunggu dekat luar,” Alisya lantas duduk di sofa yang tersedia. Hampir lima belas minit muncul wajah Pengurus Sufian. Lelaki yang sebaya dengan Pengurus Anas terkejut melihat dirinya. Lantas di tundukkan kepalanya kepada Alisya yang sedang duduk.
“Kenapa Cik Muda tak masuk?” soal Pengurus Sufian. Alisya hanya tersenyum kemudian Pengurus Sufian ke arah setiausaha dan berbincang sesuatu. Wajah wanita itu nampak serba salah dan bertukar pucat.
“Alisya???” Alisya lantas memandang wajah papanya yang terkejut melihat dirinya.
“Kan dah cakap mesti terkejut punya,” Alisya berbicara perlahan dengan Pengurus Anas dan lelaki itu hanya tersenyum kecil. Alisya lantas merapati Tan Sri Kamarul dan merangkul lengannya.
“Saya datang sini nak buat urus niaga sikit dengan Tan Sri Kamarul. Nampak macam buzy tapi urus niaga ni pun penting,” Alisya hanya tersenyum melihat papanya yang sudah ketawa.
“Kenapa tak masuk dalam bilik papa?” soal Tan Sri Kamarul sambil menepuk lembut tangan anaknya yang merangkul lengannya.
“Ala mana boleh terjah bilik Pengarah,” balas Alisya manja sambil melentokkan kepalanya di bahu papanya.
Alisya berjalan bersama papanya mahu ke bilik dan Alisya tersenyum melihat wajah setiausaha papanya yang serba salah.
“Maaf Cik,” ucap wanita itu.
“Eah tak apa… lagi pun tak tahukan… Saya tak kisah,” Alisya lantas memintas. Dia tidak mahu wanita itu tidak selesa dengan dirinya. Lagi pun memang wajar setiausaha papanya menghalang dirinya masuk.
Alisya melihat papanya yang duduk di kerusi Pengarah dan sedang membuka komputer di sisinya. Kemudian papanya menjawab panggilan yang masuk. Alisya hanya tersenyum melihat kesibukan papanya itu.
“Okey now you can told me,” arah Tan Sri Kamarul. Alisya sudah tersenyum manis memandang Tan Sri Kamarul.
“Papa ada kerja kosong tak?” soal Alisya terus dan Tan Sri Kamarul sudah ketawa besar.
“Lah anak papa nak kerja ke? Syarikat ni syarikat kamu tak payah nak pohon-pohon kerja,” Tan Sri Kamarul lantas menjawab. Alisya memuncungkan mulutnya.
“Papa ni, ni yang Alisya geram ni,” bebel Alisya.
“Lah betullah ni syarikat kamu juga nanti.” Tan Sri Kamarul suka melihat wajah manja anaknya serupa dengan arwah isterinya. Ya mereka memang sama sekali. Raut wajah mereka, senyuman mereka, perangai mereka, telatah mereka semuanya sama sekali.
“Sayang tengoklah anak kita ni, sama benar perangainya macam sayang,” gumam Tan Sri Kamarul di dalam hati.
“Bukanlah papa. Macam ni ceritanya, Abang Raihan di berhentikan kerja tanpa sebab then sekarang abang tak dapat tawaran kerja walaupun dah puas memohon,” Alisya memandang wajah papanya meminta pengertian. Tan Sri Kamarul yang mendengar suara anaknya terus tersentak dari lamunannya.
“Raihan di berhentikan kerja???. Kenapa Murad tak bagi tahu papa hal ni?” soal Tan Sri Kamarul terkejut besar.
“Mungkin ayah tak nak susahkan papa kot.” Ringkas dan padat jawapan yang di berikan menerima anggukan dari Tan Sri Kamarul.
“Ish mana ada susahkan kita dah macam family.”
“Jadi papa terima abang Raihan kerja di sini. Ala papa abang Raihan tu bagus taw, yakinlah arkitek terbaik punya,” Alisya lantas memprovokasi Tan Sri Kamarul.
“Amboi…. Mestilah papa bantu mereka sedangkan mereka dah banyak bantu papa selama ni.” Mendengar itu Alisya sudah tersenyum panjang kemudian melangkah kepada Tan Sri Kamarul dan merangkul leher papanya dari belakang.
“Sayang papa.” Alisya lantas memberi ciuman di pipi papanya.
“Papa pun sayang anak dara papa ni,” balas Tan Sri Kamarul mencium pipi Alisya juga.
“That la my papa.” Alisya tersenyum manis sehingga menampakkan lesung pipitnya.
Tan Sri Kamarul menekam interkom dan mengarahkan Pengurus Sufian masuk ke dalam. Lantas memberi arahan untuk memberi jawatan penolong ketua arkitek kepada Raihan. Alisya hanya mampu tersenyum senang sahaja. Abangnya akan mulakan kerja esok jadi segala masalah sudah selesai.
Alisya dan Tan Sri Kamarul keluar lunch bersama. Tan Sri Kamarul melihat wajah gembira milik anaknya lantas dirinya berasa lega yang teramat sangat. Senyuman Alisya mengingatkan Tan Sri Kamarul kepada senyuman arwah isterinya. Semua mengenai Alisya hampir sama menyerupai dengan Syarifah Munawarah. Semoga roh isterinya Syarifah Munawarah berbahagia di sana dan di cucuri rahmat.

No comments:

Post a Comment

Adkah Bintang di ciptakan Untuk bersama Bulan???